استراتژی محتوا چیست؟ | تدوین استراتژی محتوا

در استراتژی محتوا ما با چند سوال مواجه هستیم: اول اینکه کارهایمان چطور باید انجام شود؟ دوم، به دنبال چه نتیجه ای هستیم؟ ( فروش بیشتر ، افزایش لایک ، بالابردن بازدید ، به دست آوردن دتبه در گوگل و … ) چطور با استراتژی محتوا سایت خود را زیر و رو کنیم؟! استراتژی محتوا چه بخش‌هایی دارد و تدوین استراتژی محتوا به چه صورت انجام می‌شود؟

کسب و کاری که قرار است ده یا بیست سال و حتی بیشتر فعال باشد و در تمام این مسیر نیز محتوا را در کنار خود داشته باشد، باید محتوایی با محوریت نیاز مخاطب تولید کند.

استراتژی محتوا شامل بخش های زیر می‌شود:

هدف گذاری ( بلندمدت، میان مدت و یا کوتاه مدت ): هدف گذاری یکی از مهم ترین قسمت‌های استراتژی محتواست. ما باید مشخص کنیم که پروژه به کدام سمت خواهد رفت و در آینده چه اهدافی را دنبال خواهد کرد. هدف گذاری پروژه ها به سه صورت انجام میشود: کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت. بهتر است در ابتدای پروژه هر سه مورد هدف گذاری را انجام دهید.

شناختن پرسونا و مشتریان: پرسونا به کسانی که گفته می‌شود که مخاطب به خصوص محتوای ما هستند. هر محتوایی که تولید می‌کنیم ممکن است پرسونای متفاوت با محتواهای دیگر داشته باشد. بهتر است اینطور بگوییم که محتواهای ما پرسوناهای منحصربه فرد خود را دارند. در نتیجه بهتر است پرسونای هر کدام از محتواها را در تقویم محتوایی خود به طور دقیق مشخص کنیم.

توصیف برند ( ارزش ها ، چشم انداز، ماموریت ، هویت برند و … ): یکی از مسائل مطرح در استراتژی، توصیف برند می‌باشد. برند خود را به صورت واضح به مشتریان خود معرفی کنید و درمورد ماموریت‌ها و اهداف و چشم انداز‌های برند خود به مخاطبانتان توضیح دهید تا در ذهن آنان ماندگار شوید.

تحقیق کلیدواژه: در تعیین استراتژی جستجو برای کلمات کلیدی و پیدا کردن بهترین کلمه کلیدی یکی از مسائل مهم در پروژه‌هاست. شما با انتخاب کلمه کلیدی درست خیلی زود به نتیجه خواهید رسید و همینطور درصورت اشتباه کردن در این موضوع مسیری را خواهید رفت که به ناکجا آباد خواهد رسید.

تحلیل کردن رقبا: بعداز شروع کار پروژه حتما باید رقیبانتان را بررسی کنید این‌که روی چه کلمات کلیدی ای کار می‌کنند ، چه محتواهایی تولید می‌کنند و از کدام سایت‌ها بک لینک میگیرند، به طور کلی باید بررسی کنید رقبا چه اهدافی را دنبال می‌کنند و استراتژی آن‌ها را تا حدودی حدس بزنید.

کانال ها و نحوه توزیع محتوا: در استراتژی خود تعیین کنید که چه محتوایی در کجا و به چه صورت منتشر شود! بعضی از محتواها لازم است در وبلاگ قرار بگیرند و بعضی از آن ها در شبکه های اجتماعی. در تقویم محتوایی خود یک ستون برای همین موضوع اختصاص دهید.

تقویم محتوا: در تولید محتوا ما باید مسیر مشخصی داشته باشیم. ممکن است سایت ما ۱۰ یا حتی ۲۰ سال فعالیت مستمر داشته باشد. قطعا بدون تقویم محتوایی در حجم عظیمی از محتواها گم می‌شویم و سردرگم خواهیم شد. بنابراین برای خود یک تقویم محتوایی طولانی مدت داشته باشید.

راهنمای نوشتن محتوا: مشخص کنید که برنامه محتوایی به چه صورت است و برای خود یک راهنما داشته باشید تا دچار اشتباه نشوید و محتوای تکراری و بدون هدف منتشر نکنید.

شاخص های عملکرد: در اهداف خود مشخص کنید که شاخص‌های عملکرد روی چه مقداری هستند و به چه مقداری باید برسند. مثلا تعداد کلیک های فعلی چقدر است و هدف خود را برای تعداد کلیک در برنامه میان مدت یا بلند مدت مشخص کنید.

نقشه سفر مشتری: مشخص کنید که مشتری را به چه طریقی وارد بازی کنید و چطور هدایت کنید و در انتها به کجا برسانید. به طور واضح این موضوع را در ابتدای پروژه خود ترسیم کنید.

استراتژی محتوا

استراتژی محتوا

استراتژی فقط یک بار تدوین می‌شود ولی در حین کار مدام به آن رجوع می‌شود. و مورد استفاده قرار می‌گیرد.

این استراتژِی نباید تغییر کند و تا جایی که امکان دارد باید طبق آن پیش رفت. تنها در صورتی که به اهداف نرسیدیم و مدت زمان رسیدن به kpi ها و اهداف طولانی شد می‌توانیم آن را مجدد بررسی کنیم و تغییرات ایجاد کنیم.

تدوین استراتژی محتوا مزیت های زیر را دارد:

  • در زمان تولید محتوا صرفه جویی می‌شود و نیاز نیست به عقب برگردید و مجدد محتواهای قبلی را بررسی کنید.
  • تولید محتوا به صورت برنامه ریزی شده و هدفمند خواهد بود.
  • احتمال موفقیت بالا می‌رود.
  • پیدا کردن جایگاه بهتر نسبت به رقبا
  • هزینه ها و آموزش کارکنان
  • باعث یکپارچه شدن محتوا می‌شود.
  • سئوی سایت بهتر می‌شود و سریع تر به نتیجه می‌رسیم.

برای تدوین استراتژی محتوا چه کارهایی باید انجام دهیم؟

همانطور که گفته شد استراتژی محتوا باعث می‌شود پروژه به صورت هدفمند و با برنامه مسیر خود را طی کند. استراتژی محتوا لازمه هر پروژه ایست و باید در ابتدای شروع پروژه ها به طور دقیق به بررسی تمام اهداف و مشکلات و موانع پروژه پرداخت. در ادامه تمام کارهایی که برای استراتژی محتوا باید انجام دهیم را برای شما توضیح خواهیم داد.

۱. در تدوین استراتژی محتوا هدف خود را به طور دقیق مشخص کنید.

  • بالا بردن نرخ تبدیل Conversion Rate
  • بالا بردن فروش و درآمد
  • برندینگ در کسب و کار و معرفی برند به مشتریان
  • بالا بردن مشارکت و تعامل و ارتباط کاربران در سایت
  • بالا بردن ترافیک سایت

هدفتان را به طور واضح مشخص کنید. ممکن است فقط یکی از اهداف بالا مدنظرتان باشد یا همزمان با دو رویکرد می‌توانید جلو بروید. فقط حتما هدف واضح باشد. ( مثلا بنویسید افزایش درآمد به اندازه ۱۰۰ میلیون درسه ماه )

۲. بررسی کنید که وضعیت شرکت در حال حاضر به چه صورت است؟

  • وضعیت کلی شرکت بررسی شود ( وضعیت درآمد و بیشترین درآمد شرکت از کجاست؟ )
  • بررسی محتواهای فعلی شرکت و چک کردن محتواهای قبلی
  • آنالیز کردن صفحت و مقاله ها در گوگل آنالیتیکس و بررسی معیارهایی مثل نرخ پرش، تعداد بازدیدهای صفحات مختلف ، زمان سپری شدن در سایت
  • یک بررسی کلی براساس معیارهای سئو ( بک لینک و اعتبار دامنه و … ) داشته باشید.
  • رویکرد محتواهای قبلی را بنویسید و ببینید چه هدفی را دنبال می‌کنند و تا چه حد نیاز کاربر را برآورده کردند.
  • محتوای شما باید به برندینگ کمک کند ، این موضوع را فراموش نکنید.
content strategy

Content Strategy SEO process circle business concept

۳. تحقیق کلمات کلیدی

تحقیق کلمات کلیدی در استراتژی محتوا بسیار مهم است. یکی از اصول پایه ای این مبحث می‌باشد. علت مهم بودن این مسئله این است که شما درحین تحقیق متوجه می‌‌شوید که کاربرانتان دنبال چه موضوعی هستند و چه نیازها چه سوالاتی دارند.

مهم ترین دریچه‌ی ورود کاربران و ایجاد ترافیک از طریق گوگل، کلمات کلیدی می‌باشد.

از طریق انتخاب کلمات کلیدی درست گوگل ارتباط معنایی کلمات و محتواهای ما را درک می‌کند و موضوع سایت و کسب و کار ما برایش شناخته می‌شود.

۴. بررسی کردن رقبا

  • چک کنید که رقبا در چه حوزه های تولید محتوا انجام داده اند و هدفشان را برای ادامه مسیر ارزیابی کنید.
  • نقاط ضعف و قوت آن‌ها را پیدا کنید.
  • درمحتوا و کلمات کلیدی روی چه چیزهایی تمرکز کرده اند.
  • رقبای خارجی خود را بشناسید. قطعا با شناختن رقیب خارجی خود از بسیاری از رقیبانتان جلو می‌افتید.

۵. پرسونای مشتری خود را کامل بشناسید.

ما باید بدانیم که دقیقا برای چه کسانی و در چه جایگاهی محتوا تولید می‌کنیم پرسونای مشتری یا همان مخاطبان هدف ، نگرش و نگاه متفاوتی نسبت به ما دارند و زاویه دید آن‌ها به مطالب متفاوت است. به همین دلیل باید تصویر واضح و شفافی از ذهنیت پرسونا داشته باشیم تا بتوانیم محتوای مورد نظر او را در اختیارش قرار دهیم.

۶. اطلاعات خود را کامل مورد ارزیابی قرار دهید.

شما بعد از پیدا کردن تمامی اطلاعات بالا درواقع اطلاعات خام در اختیار دارید که برای استفاده کاربردی از آن‌ها باید اطلاعات به دست آمده را کنار اهدافتان بگذارید و استراتژِی تعیین کنید.

۷. قیف بازاریابی محتوا بسازید.

در قسمت بالای قیف کاربرانی را داریم که فقط با برند ما آشنا می‌شوند و در قسمت انتهایی آن کاربرانی هستند که تبدیل به مشتری شده اند. قیف بازاریابی محتوا هر چقدر استوانه ای تر باشد نشان دهنده ایده آل بودن بازاریابی شماست و به این معنی است که تعداد بیشتری از کابران را به مشتری تبدیل کرده ایم.

یک تعریف کلی از قیف بازاریابی محتوا ارائه دادیم در یک مقاله جداگانه به طور مفصل در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

۸. تقویم محتوا بنویسید.

ما هر چقدر هم ایده جدید داشته باشیم تا زمانی که انسجام برقرار نباشد و برنامه منظم نداشته باشیم موفق نخواهیم بود. داشتن یک برنامه و انسجام برای موفقیت محتوا بسیار ضروریست. هر کسی باید آگاه باشد که چه محتوایی در چه روز و ساعتی، کجا منتشر خواهد شد. برای این کار نظم عامل بسیار مهمی است. برای این موضوع تقویم محتوا بسیار کمک کننده و کاربردی است.

۹. شاخص‌های عملکرد خود را تعیین کنید.

برای اینکه در سئو موفق شویم باید شاخص های عملکرد آن را مدام بررسی کنیم. منظور از شاخص عملکرد معیارها و عناصر خاصی هستند که باید پیگیری و ارزیابی شوند. تعداد کلمات کلیدی ، تعداد بک لینک ها ، تعداد کلیک ، صفحات فرود و … چند نمونه از شاخص های عملکرد هستند.

۱۰. محتواهای تاپ و عالی بنویسید.

در نوشتن محتوای دانستن چند نکته بسیار مهم و ضروری است:

  • ساده و روان و مفید بنویسید.
  • از انواع مختلف محتوا استفاده کنید. ( عکس ، ویدیو ، متن ، پادکست و … )
  • حتما متنتان را خوانا بنویسید. ( از تگ ها استفاده کنید، قسمت های مهم را بولد کنید و … )

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

سوالی دارید؟ پیام در واتساپ